Met de auto op pad - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Hans Marjolein - WaarBenJij.nu Met de auto op pad - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Hans Marjolein - WaarBenJij.nu

Met de auto op pad

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

18 November 2015 | Suriname, Nieuw Nickerie

Mijn vorige post behoeft toch wat nuance en uitbreiding. We hebben een autootje gehuurd en zijn er mee naar Nieuw Nickerie gereden. Tweehonderdnogwat kilometer. Maar ja dan wel in Suri. Dus je bent wat langer onderweg. Niet alleen i.v.m. de conditie van de wegen, de hoogte van de verkeersdrempels (ze zijn er verslaafd aan), maar ook onze eigen behoefte om rond te kijken, fruit te eten en zo. Het autootje was erg goed. Ik heb beloofd de adres gegevens hier te vermelden. www.Tilburgtours.com . +597 8653501 Een bijna nieuwe Toyota kregen we mee. Nieuw Nickerie is een wat saaie stad. Weinig te beleven. De markt was wel leuk, de zeedijk ook (uitwaaien aan de oceaan). Een klein dijkje in vergelijking met onze eigen zeedijken. Maar vooral de vriendelijkheid en de behoefte om een praatje te maken valt hier op. Een ijskoffie kost op de markt de helft van die in Paramaribo en als je een refil wil krijg je die.
Hier in west Surinamer leren we over hoe Surinamers over elkaar denken. Hier worden (voor)oordelen hardop uitgesproken. Hindoes en Javanen werken hard. Chinezen zijn op zichzelf. Creolen zijn lui. En voor de moslims is een nieuwe Hitler nodig. Hier is de seks niet meer de hoofdtaal. Die klinkt vooral in Paramaribo. (Van deze taal hebben we helaas geen foto's genomen.)
In oost Suriname maar ook richting Brownsberg hebben we meerdere terugkeerders gesproken. Als het in Europa uit de hand loopt mogen we best in Suriname komen wonen.

In het westen zijn we naar Bigi Pan gegaan. En mangrove moeras lagune met brak water. Maar vergeven van de vissen en de vogels. Bij nachtinval komen de reigers en rode ibissen tezamen. Uit tellingen komt een getal tussen de 25.000 en 30.000. ze strijken neer in een vast gebied om te slapen. Ook flamingo 's hebben we gezien, evenals een aantal soorten roofvogels en uilen. 's Avonds kregen we een lesje sterrenkunde van Prof. Dr. Henny J.G.L.M. Lamers die ook op vakantie is. Je kunt je voorstellen het was mooi donker op het water. We sliepen in een huisje op palen in het meer een uur varen van de weg. Een aanrader.
Brownsberg hebben we met de auto bedwongen. Dat kan alleen in de droge periode met een gewone auto. In de natte periode alleen met een 4 x 4 voor ervaren chauffeurs. Het was wel nat op de weg. De vele kuilen gevuld met water de weg een soort harde klei. Een uur rijden over 13 kilometer. We hadden ons vergist, we dachten dat het 7 kilometer was. Bovengekomen zei Marjolein tegen de receptioniste van Brownsberg, “gelukkig dat het de droge periode is in Suriname”.” Nee hoor zei de mevrouw het is regentijd. Hier kun je mooi wandelen in het oerwoud een leuke beestjes bekijken.
Op de terugweg naar Paramaribo hebben we de auto laten wassen. De witte auto was rood geworden. Drie jongens hebben de auto gewassen.

Foto's bijplaatsen is erg lastig, de wifi laat dat nauwelijks toe. Helaas

• 18 November 2015 - 21:05

Ireen:

Fijn dat jullie het naar je zin hebben. Mooie foto's! Geniet nog verder!! Liefs Ireen