De Taal van Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hans Marjolein - WaarBenJij.nu De Taal van Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hans Marjolein - WaarBenJij.nu

De Taal van Suriname

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

12 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Iedereen weet dat Surinamers Nederlands praten. Dat is ook wel zo, naast Engels en ander talen die ik niet kan verstaan. Maar de primaire taal van Su is toch echt seks. Deze taal spreekt bijna iedereen. Het mooie is je hoeft het niet te spreken, je kunt het zien. Je kunt er naar kijken, luisteren en ondergaan. Op straat wordt het gesproken en gespeeld. De taal is zichtbaar. Vrouwen laten hun koopwaar zien. En de koopwaar is vaak imposant. Meer getoond dan thuis, en anders gemodelleerd. Meer geprononceerd. De mannen laten openlijk hun genegenheid blijken, handje vasthouden strelen kijken en heel veel complimentjes. Maar ook glimlachen en uitroepen. Een jonge dame kirt om een jongen die niets doet, bijna niets zegt, alleen cool kijkt, jonge dames krijgen voorrang bij het oversteken. De muziek is veelzeggend, vooral de tekst.

Ondertussen doen wij niet zo veel. Voor ons doen dan. Dat zat al een beetje in de planning omdat we een huisje hebben gehuurd in Paramaribo. Maar dat was eigenlijk bedoelt als basis, alle wegen leiden naar Paramaribo. We hebben fietsen geleed en gehuurd. De eerste dag van Yarvi, het vriendje van de dochter van een vriendin van Marjolein. Daarna voor de rest van de vakantieperiode voor studententarief fietsen gehuurd. De mijne een stationsfiets, die van Marjolein beter. Enfin we komen er op weg in en om de stad.
De plantage peperpot, vervallen tot een secundaire jungle. Maar wel mooi om te zien. Ik heb koffiebomen, cacaobomen en ander struweel gezien (heb ik gelezen). Alleen de reuzen bamboe herkende ik wel. Van het gebaande pad af, hebben we een leguaan, een aap en vogels gespot.
Een mooi staaltje onderhandelen met de boot meneren. Het kost 1.25srd p.p. voor een enkele heenreis. Maar omdat we blankas (blank) zijn mogen we best extra betalen. Ik geef de meneer 1.25 SRD per fiets extra. Ik hoor hem nog lang mopperen over de blankas
Op de terugreis mogen we wel 30 srd betalen. We wachten wel tot er meer passagiers zijn. Maar die komen niet zei de meneer. Vijf minuten later is de prijs gedaald tot 5 srd pp de boot is dan wel vol genoeg.

• 14 November 2015 - 15:42

Erica:

Hallo daar,

zo te zien ook een behoorlijke regenbui gehad, maar ook goed weer. Zo te lezen maken jullie weer van alles mee en is er veel te zien. Helaas is er al weer 1 week om, maar er komen vast nog 2 hele mooie.
    kusjes Erica