Longhouse en Kuching - Reisverslag uit Sibu, Maleisië van Hans Marjolein - WaarBenJij.nu Longhouse en Kuching - Reisverslag uit Sibu, Maleisië van Hans Marjolein - WaarBenJij.nu

Longhouse en Kuching

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

13 November 2014 | Maleisië, Sibu

Rody kwam om 9 uur ons halen. Hij zei; ”don ‘t worry I ‘m a single hand driver”. Rody had een brommerongeluk gehad en sindsdien aan zijn linkerarm verlamd. Maar gidsen dat hij kon. Feiten paraat, cijfers jaartallen, sociaal vaardig, oplettend en trots op zijn cultuur. Veilig op de weg. Rody heeft ons het leven in een longhouse aanschouwelijk gemaakt. Rody kon er goed en boeiend over vertellen. Zoals we al eerder hadden gehoord en gemerkt, er zijn geen witte mensen in Sibu. Die komen daar niet. Iedereen gaat naar Kuching. Ook om een longhouse te bezoeken. Vinden wij niet erg. ’s Avonds weer naar de first Malaysian Food Court. Lekker eten.
De volgende dag met de boot naar Kuching, een powerboot. Een hoop machine geweld drijft de boot aan. Over de rivier, de zee en de rivier. Erg leuk en relaxt om te doen. Een tochtje van meer dan een halve dag. In Kuching een alleraardigste homestay. Een aantal kamers boven een eethuisje. Smaakvol ingericht, we zijn de enige gasten. Dat is erg aangenaam. Dat blijft zo tot de laatste avond, dan komt er een vreemde snuiter, een aussie.
De eerste dag gaan we een stadswandeling maken, de eerste spulletjes worden gekocht, een kistje van been, een wierook potje een zilveren armband (marjolein). Leuke stad Kuching, veel te zien, couleur locale, toeristen gedoe en ander sinds. Gebouwen een mooi museum (echt), beetje archaïsch helaas waren drie vleugels gesloten. ’s Avonds voor de 2e keer eten op TOP SPOT. Op het dak van een gebouw staan wel 10 eethuisjes. Je loopt naar het stalletje je wijst een vis aan deze wordt gewogen, en na goedkeuring klaargemaakt. Idem met groente. Echt heel lekker.
Nog 2 dagen te gaan. We gaan naar Samenggoh park waar Orang Oetangs leven. We zien Ritchie het alfa mannetje, moeders met kinderen (Ritchie heeft zijn best gedaan, de rivalen zijn overgeplaatst naar elders, voor hun gezondheid). Heel indrukwekkend en spannend. Later zagen we foto’s van mensen die aangevallen zijn door Orang Oetangs. Niet fijn…..
Vandaag naar Bako park. Daar leeft de Nederlandse aap, Orang Belanda, omdat hij zo op ons lijkt, volgens de Indonesiërs. We hebben een vier uur durende wandeling door het bos gemaakt, makaken en Belanda’s gezien en wilde varkens en enge grote spinnen. indrukwekkend. Morgen met het vliegtuig naar het volgende park Mulu Gunung. Daar hebben we geloof ik een primitief hutje/kamer. Ben benieuwd…

• 13 November 2014 - 17:19

Sandra:

Ha Hans en Marjolijn,
    wat heerlijk voor jullie om weer mooie avonturen te beleven. Wij hadden vandaag lekker weer en zelfs buiten op een terrasje een kopje koffie gedronken. Veel plezier nog!
    Groetjes Sandra

• 13 November 2014 - 20:56

Erica:

Wat een avonturen allemaal. Geweldig wat jullie allemaal zien. Kan niet wachten op het volgende verslag xxxxx

• 13 November 2014 - 21:44

Mieke:

Wat heerlijk om te lezen. Als ik mijn ogen dicht doe kan ik me de beelden helemaal voorstellen. Veel plezier verder. Groetjes